Zoekmachine optimalisatie (SEO)

SEO optimalisatie tips

‎SEO optimalisatie een must voor een goede website

Als je wilt dat mensen je website ontdekken, is zoekmachine optimalisatie (SEO) een must. SEO is een algemene term voor de processen die webmasters gebruiken, om de kansen van hun websites optimaal te benutten om goed te scoren in zoekmachines, zoals Bing en Google, te vergroten. Of uw website nu wordt uitgevoerd op een ‎‎Shared hosting,‎‎ ‎‎VPS-‎‎of ‎‎eigen (dedicated) server, ‎‎u moet SEO gebruiken zodat uw site (hopelijk!) op de eerste resultatenpagina verschijnt nadat iemand een belangrijke term in een zoekmachine heeft ingevoerd. De volgende SEO-tips garanderen geen uitstekende plaatsing van resultaten, maar ze zijn essentieel om zoekmachines – en dus bezoekers – te helpen uw site beter te vinden.‎

‎Bouw een goed ontworpen website‎

‎Als uw site nieuw of groot is of veel multimediabestanden bevat, kunt u overwegen een sitemap te maken. Dat is een bestand dat zoekmachines voorziet van de informatie die ze nodig hebben om snel sitepagina’s, video en audio te crawlen en te indexeren. Google heeft een handige ‎‎sitemap generator‎‎. ‎‎Bing heeft deze ook‎‎. Uw website moet namelijk een sitemap bevatten om te kunnen worden weergegeven in Google zoekresultaten.‎

‎Bovendien moet uw website bezoekers aanmoedigen om uw inhoud te verkennen en te delen, bijvoorbeeld op sociale media of doormiddel van externe links. Producten verkopen? Uw startpagina moet op zijn minst een paar geoptimaliseerde product afbeeldingen onder de aandacht brengen (daarover later meer). Een blog runnen? Link naar je laatste berichten. Deze acties spreken niet alleen bezoekers aan, maar ook zoekmachines. Het laat hen zien wat jij belangrijk vindt.‎

‎Op de backend moet het titelveld van uw website de hele site destilleren tot de naam en relevante zoekwoorden, omdat dat is wat er in de zoekresultaten wordt weergegeven. Kies dus zorgvuldig de naam en zoekwoorden van uw site om mensen en zoekmachine robots ‎‎aan te trekken. We laten je zo meteen zien hoe je dat doet.‎

‎Onderschat tot slot de waarde van een aantrekkelijke website niet. Als uw site eruitziet als een oude oninteressante pagina, zullen mensen vertrekken, nooit meer terugkeren en op zoek gaan naar een professioneler ogende concurrent. Dat zijn verloren bezoekers, waardevolle externe links, slechte reviews op sociale media en dus minder inkomsten.

‎Focus op een specifiek onderwerp‎

‎Zoekmachines willen mensen wijzen op de meest gezaghebbende en correcte resultaten. Dus als u een expert bent in een bepaald onderwerp dat u wilt verkennen, moet de inhoud van uw website dat weerspiegelen. Wil je je recepten met de wereld delen? Dan moet eten absoluut de focus van uw site zijn. Meng pannenkoeken beslag niet met bijvoorbeeld een automaterialen groothandel. Het is immers onwaarschijnlijk dat uw website een enorme internationale onderneming is of een grote organisatie is die alle dingen voor alle mensen moet zijn.‎

‎Specifiek zijn is de sleutel. Als u een visser bent met een uitstekend perspectief op vliegvissen, in tegenstelling tot diepzeevissen, is dat waar uw website over zou moeten gaan. Leun in wat je op tafel brengt; het zal uw aanwezigheid op het web helpen.‎

Kies relevante trefwoorden‎

‎Een gericht onderwerp maakt het eenvoudig om de zoekwoorden van uw site te kiezen. Wat zijn zoekwoorden? Het zijn de belangrijkste woorden die mensen naar uw site leiden. Om zoekwoorden op de juiste manier te gebruiken, neemt u de verschillende elementen van uw website – artikelen, afbeeldingen, video’s, podcasts – en vat u ze samen in SEO-vriendelijke termen. U wilt ook zoekwoorden in de URL van uw site, headertags, metabeschrijvingen en alt-kenmerken voor afbeeldingen. Ga gewoon naar het beheer gedeelte van uw website en plaats de termen in de trefwoordvelden (als u een websitebouwer gebruikt) of bewerk uw eigen PHP, HTML code.‎

‎U moet zoekwoorden optimaliseren om de zoekopdrachten van mensen te matchen. Als uw website hand gebreide sjaals verkoopt, moeten “sjaal” en “breien” uw zoekwoorden zijn. Zoals je waarschijnlijk al geraden hebt, zullen diezelfde zoekwoorden andere sites oproepen wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert. Als gevolg hiervan moet u een back-up maken van standaard zoekwoorden met langere zoekwoorden, die meer specifieke zoekopdrachten zijn (zogenaamde long-tail zoektermen.‎)

‎Met behulp van ons eerdere voorbeeld zou een relevant, long-tail zoekwoord “beste hand gebreide dames-sjaals” zijn. Dat is een bijzonder specifieke zoekopdracht die u kunt gebruiken om uw site te onderscheiden van het peloton. Google heeft een tool, ‎‎Keyword Planner‎‎, die u helpt krachtige zoekwoorden te vinden.‎‎ ‎‎Word echter niet te obscuur; u wilt geen zoekwoorden gebruiken die weinig mensen in zoekmachines invoeren.‎

‎Creëer kwaliteitsinhoud op een consistente basis‎

‎Contentkwaliteit speelt ook een rol bij SEO. Een blog over automotoren moet bijvoorbeeld vragen beantwoorden of niche-onderwerpen belichten. In plaats van verder te lopen over motoren, is het het beste om de diepte in te gaan met artikelen boordevol informatie, zoals “De 5 basisprincipes van transmissiereparatie” of “Dingen die u misschien niet weet over carburateurreiniging.”‎

‎Zoekmachines geven prioriteit aan websites met frisse, veranderende inhoud. U wilt geen inhoud van een andere site kopiëren en plakken. In feite zullen zoekmachines uw site daarvoor bestraffen. Focus op hoogwaardig, origineel materiaal.‎

‎Bovendien moet u uw website consequent bijwerken, of dat nu in de vorm van nieuwe artikelen, kunst of producten is. Bezoekers willen een reden om terug te keren naar uw site of uw inhoud te delen op Facebook, Twitter, Instagram of andere sociale medianetwerken. Spiders van zoekmachines staan ook te popelen om nieuwe inhoud te bekijken.‎ wees dus up2date met uw website, zijn er een nieuwe ontwikkelingen beschrijf dat dan ook uitvoerig op uw website.

‎Het leggen van off-site links is noodzakelijk voor het opbouwen van waardevolle autoriteit. Zoekmachines zoeken naar links naar uw site van andere vertrouwde sites, waaronder die bovengenoemde sociale medianetwerken of andere drukbezochte websites. Als uw site gerichte inhoud van hoge kwaliteit biedt die resulteert in een link van ‎‎bijvoorbeeld een grote nieuwswebsite of een bekende krant,‎‎ zullen zoekmachines uw site als opmerkelijk beschouwen en de rangorde verhogen.‎

‎Je kunt dit echter niet kunstmatig laten gebeuren. Ken je spullen, zet die kennis centraal, presenteer het duidelijk en update je website regelmatig. Ervan uitgaande dat het informatie is waar mensen graag meer van weten, zal uw site uiteindelijk SEO-tractie krijgen.‎

‎Aantrekkelijke paginatitels en koppen maken‎

‎Een paginatitel en kopteksten zijn vergelijkbare, maar verschillende manieren om dezelfde website-pagina een naam te geven. De eerste is een trefwoordgerichte titel die is ontworpen om de goden van de zoekmachine te sussen, terwijl de laatste is ontworpen om mensen te behagen die doorklikken naar de pagina. ‎(Denk hierbij aan bijvoorbeeld een advertentie in de landelijke dagbladen, een pakkende titel met een uitnodigende tekst zorg voor uw aandacht een nieuwsgierigheid verder te lezen.)

‎”2022 Peugeot 208 Review” is bijvoorbeeld een strakke, SEO-vriendelijke paginatitel die alleen in de zoekresultaten verschijnt. Paginatitels zijn immers geschreven voor Bing en Google. “10 redenen waarom de Peugeot 208 beste auto van het jaar is” is een geweldige kop op de pagina die shares en terugkerende lezers aanmoedigt. Dat is ook goede SEO. Natuurlijk kunnen pagina’s en koppen dezelfde titels hebben. Experimenteer om te zien welke methode het beste werkt.‎

‎Zorg er uit voorzorg voor dat de titel en kop van uw pagina nauwkeurig beschrijven wat er op de pagina staat. Noem een pagina niet “2022 Peugeot 208 Review” als de inhoud dat niet weerspiegelt. Dat is liegen tegen de lezer, waar Google en andere zoekmachines de wenkbrauwen bij fronsen. U verliest vertrouwen, autoriteit en SEO-rang.‎ en dus valt u terug in de zoekresultaten op dit onderwerp.

TIP: zorg ervoor dat u de kopteksten en paragraven in uw html code in volgorde zet (hiërarchie), begin op de pagina met een H1 koptekst met een korte beschrijving waar de pagina inhoudelijk overgaat, geef daarna de overige teksten een H2, H3 of H4 etc. naar gelang het onderwerp minder specifiek wordt.

Headertags uitleg structuur

‎Optimaliseer uw afbeeldingen‎

‎Op het web zijn afbeeldingen de manier waarop we binnen de lijnen kleuren; heldere, schone afbeeldingen maken een website uitnodigend. Daarnaast benadrukken afbeeldingen het product of de services die u wilt verkopen en breken ze grote tekst vakken op om lezers betrokken te houden. Afbeeldingen zijn belangrijk, dus u moet de tijd nemen om ze te optimaliseren.‎

‎De eerste stap bij het optimaliseren van uw afbeeldingen voor het web is om ze te verkleinen tot een beheersbaar formaat. Je moet elke afbeelding onder een megabyte groot houden; nog kleiner als je een pagina met veel afbeeldingen hebt. Door het formaat van afbeeldingen te wijzigen tot een resolutie van maximaal 1920 bij 1080 pixels en de JPG- of WEBP-indelingen te gebruiken, kunnen uw pagina’s snel worden geladen. Zoekmachines houden ‎‎niet van ‎‎traag ladende sites.‎

Maak gebruik van onder andere de website Tinypng.com waarbij u simpel afbeeldingen kunt verkleinen door deze te comprimeren, voordat u deze upload naar uw website, maakt u gebruik van WordPress gebruik dan de handige plugin van Tinypng om de bestaande afbeeldingen bibliotheek te optimaliseren.
Zie het voorbeeld hieronder een willekeurig test.png afbeelding is verkleint met bijna 45% dankzij Tinypng, dit scheelt voor je bezoeker al 76 KB totaal minder downloaden, dus is sneller de website zichtbaar.

afbeeldingen verkleinen met tinypng

‎Zorg ervoor dat uw afbeeldingen ook de juiste Alt-kenmerken hebben. Google kan bijvoorbeeld de afbeeldingen die u naar uw site uploadt niet echt zien, maar Alt-kenmerken helpen de zoekgigant uw foto’s te categoriseren. Alt-attributen moeten een beschrijving van de afbeelding zijn, maar niet te lang. Streef naar ongeveer 125 tekens, maximaal. ‎

‎Contentmanagementsystemen (denk ‎‎aan WordPress)‎‎hebben meestal standaard Alt-velden, zodat u eenvoudig een afbeeldings zoekwoord kunt typen. Als u liever HTML bewerkt, werken de alt-attributen als volgt:‎

alt tekstvelden in afbeelding html script

‎Maak er een gewoonte van om deze verduidelijkende tekst toe te voegen aan al uw website afbeeldingen.‎

‎Verminder de laadtijd van uw website‎

‎Volgens ‎‎het marktonderzoek van Google ‎‎verlaat ongeveer 53% van de mobiele doelgroepen een site als het meer dan drie seconden duurt om te laden. Hun tijd is waardevol, dus moedig ze niet aan om te stuiteren met een niet geoptimaliseerde afbeeldingen website.‎

‎U kunt de snelheid van uw site analyseren met ‎‎Google PageSpeed Insights,‎‎ ‎‎Google’s Test My Site, ‎‎Pingdom en/of GTMetrix.‎‎ Deze tools bieden gedetailleerde informatie over hoe u de laadtijd van uw website het beste kunt verbeteren. Dit omvat het vervangen van afbeeldingen of scripts die mogelijk enige tijd duren om te laden. ‎

‎Als u WordPress gebruikt, verwijder dan plug-ins die niet essentieel zijn voor uw site. Een aanrader is ook W3 Total Cache en/of ‎‎WP-Rocket‎‎ te bekijken, een WordPress plugin die pagina’s in het geheugen van de webserver cached voor nog snellere laadtijden., waar zoekmachines alleen maar blij van worden!

‎Schrijf metabeschrijvingen boordevol informatie‎

‎Een metabeschrijving, ook wel een fragment genoemd, is een kleine alinea in de HTML-code van uw pagina. Metabeschrijvingen verschijnen in de resultaten van zoekmachines onder paginatitels en leggen het doel van een pagina op een meer diepgaande manier uit. Hier kun je langere beschrijvingen schrijven (ongeveer 150 tekens!) die niet in paginatitels zouden passen. Waarschuwing: gooi niet al je zoekwoorden erin. Dat is keyword stuffing, en zoekmachines fronsen daar de wenkbrauwen bij. Schrijf in plaats daarvan je metabeschrijving in eenvoudige en begrijpelijke taal. ‎
‎Als u vertrouwd bent met het bewerken van HTML, plaatst u de metabeschrijving in het gedeelte ‘Head’ van elke pagina. Hier is een voorbeeld.‎

html script met geoptimaliseerde metatags.

‎Let op de metatags voor beschrijving en trefwoorden. Dit zijn de primaire gebieden waar u uw SEO-inspanningen op moet richten.‎
‎Met veel contentmanagementsystemen kunt u de metabeschrijvingen bewerken zonder in de HTML te graven. Als u WordPress gebruikt, zijn er een aantal verschillende ‎‎plug-ins, ‎‎zoals All in One SEO Pack of Yoast SEO, waarmee u metabeschrijvingen kunt toevoegen zonder met code om te gaan.‎

Adresseer uw URL’s‎

‎Ja, u moet SEO-tactieken ook toepassen op URL’s. Zoekmachines houden net zoveel rekening met de zoekwoorden in de URL van uw site als met de zoekwoorden op een pagina.‎
‎Gebruikt uw website dynamische URL’s, adressen die afhankelijk zijn van genummerde pagina’s? Vervang ze dan door statische URL’s. Neem bijvoorbeeld deze blogpost: ‎‎http://mijn-eigen-domeinnaam.nl/post/detail?id=27869‎‎. Het nummer aan het einde van de URL vertegenwoordigt dat specifieke bericht, maar het is helemaal niet inhoud beschrijvend. ‎
‎Om dat op te lossen, duikt u in de backend van uw site en schakelt u statische URL’s in, zodat u belangrijke zoekwoorden aan het adres van uw site kunt toevoegen. Met statische URL’s verschijnt datzelfde bericht over domeinnaam registratie’s als ‎‎http://mijn-eigen-domeinnaam.nl/post/hoe-registreer-ik-een-domeinnaam. Zoekmachines zijn dol op deze meer informatieve URL-structuur. Vergeet niet dat beknoptheid de sleutel is, dus maak van de URL geen zin vol trefwoorden.
Gebruik ten slotte koppeltekens om de woorden in de URL op te splitsen, in plaats van ze allemaal samen te proppen in één woord.‎
Uiteraard geld dit ook voor afbeeldingen op de website, naast het eerder genoemde Alt-veld, kunt u ook de naam van de afbeelding beschrijven zodat de zoekmachines begrijpen wat er op de afbeelding staat. Bijvoorbeeld ‘bos-rode-rozen.png’ zegt natuurlijk meer dat ‘picture_265446.png’.

Master interne koppeling‎

‎Uw site krijgt zoekmachine-autoriteit wanneer andere sites ernaar linken, vooral als die externe pagina’s als betrouwbaar en populair worden gezien. Dit worden backlinks genoemd en de waarheid is dat je er niet veel controle over hebt.
Zet je beste werk naar voren en hoop dat ze op je pad komen.‎ Ga niet in zee met bedrijven die backlinks aanbieden voor grote bedragen en beloven dat je met op een nummer 1 rank terecht komt, want veelal komen deze beloftes bedrogen uit.

‎Aan de andere kant heb je volledige controle over ‎‎de interne‎‎ koppeling. U wilt gerelateerde artikelen koppelen om bezoekers dieper in uw site te krijgen. Over het algemeen wilt u linken naar ‘anker’ teksten, de woorden waarop bezoekers klikken om van de ene pagina naar de andere te gaan. Als uw site bijvoorbeeld een bericht over ‘bloemschikken’ heeft en u wilt ernaar linken vanuit een bericht over ‘rode rozen’, gebruikt u de hypothetische anker tekst “bloemschikken met rozen” voor extra SEO-Juice. ‎

‎Interne links moeten natuurlijk en spaarzaam worden gebruikt. Een alinea die niets anders is dan links is niet erg leesbaar, dus zoekmachines zullen het afwijzen voor indexering in de zoekresultaten. U moet er ook voor zorgen dat uw links werken. Verbroken links (de bekende 404 fouten) geven aan dat u het juiste onderhoud van de site negeert, dus zoekmachines zullen uw site bestraffen omdat u niet actueel bent. ‎‎ ‎‎Als u hulp nodig hebt bij het scannen van uw website op verbroken links, download dan bijvoorbeeld ‘Xenu link sleuth’. ‎dit programma is gratis (opensource) en scant alle links vanaf een start url en maakt hier een mooi rapport van als hij klaar is met scannen. vervolgens kun u onderzoeken waarom de link niet werkt en of de verbroken links verwijderen van uw website.

‎Deze SEO-tips zijn slechts het topje van de ijsberg voor zoekmachineoptimalisatie, maar ze zijn een uitstekend startpunt. Goed scoren in Bing, Google en andere zoekmachines zal niet van de ene op de andere dag gebeuren, dus wees geduldig terwijl u deze tips op uw website toepast.

Zoekwoorden: Tags , , ,
Was dit onderwerp nuttig voor U? Ja Nee